Thursday 9 August 2018

Foundation Terbaik dan Berbaloi!

My Personal Choice for:
FLAWLESS
FOUNDATION

Bukan mudah kan nak cari foundation yang tepat dengan iklim di Malaysia ni? Belum lagi kena ambil kira faktor jenis kulit. Ada yang kulit kering, berminyak dan tak lupa juga kombinasi kering dan berminyak!

Rimas! Bila formula tak sesuai dengan kulit kita. Mula la rasa melekit atau gatal2. Tak pon bila cuaca mulai terik, foundation cair! Bila dalam aircond bercapuk plak! Eh pening kepala.

Bosan! Asyik kena ‘trial and error’. Belum pakai habis lagi dah terpaksa stop pakai sebab tak sesuai. Rugi duit, rugi masa. Membazir!

Malas! Bila dah ratakan seluruh muka penat2 lepas tu bila rasa confident tak datang tengok pulak kat cermin macam semacam je mula lah nak padam balik tapi sesungguhnya malas sangat bila perkara tu jadi!

Akhirnya....

Lysa jumpa jugak yang sesuai dengan kulit lysa dan for the first time in my life rasa excited tiap kali nak makeup sebab texture dia memang akan compliment kulit lysa!

Bukan tu je, even adik Lysa yang ada masalah kuat berpeluh pon LOVEE product ni. Sebab makin berpeluh makin glowing! Langsung tak capuk.

Haa...tak lain tak bukan mestilah dari MARY KAY! Memang tak bercadang nak tukar brand lain dah sebab yang ni memang awesome. Nak tahu apa yang best sangat tu?
Jom baca bawah ni yer!

Btw, ini gambar produk yg Lysa guna yang berkaitan dgn tajuk blog kita kali ini.


Kalau tengok depan2 effect dia mcm kulit kita ni licin sgt hahahaha. Maaf yer faktor camera kot yg tak justify texture sebenar.


Foundation    : MARY KAY LUMINOUS LIQUID FOUNDATION
Concealer      : MARY KAY PERFECTING CONCEALER
Powder          : MARY KAY MINERAL POWDER FOUNDATION OR SHEER MINERAL PRESSED POWDER


TimeWise® Luminous-Wear® Liquid Foundation

Nak tahu apa yang Lysa paling suka dekat Timewise Luminous Foundation ni?
Haaa...Lysa suka sebab texture dia pada kulit lysa. Bila sapu pada wajah dia akan bagi effect ‘dewy’ atau dalam bahasa mudahnya, berseri / bersinar.

Lysa memang dari zaman remaja lagi tak suka kalau kulit tu tak berkilat. Mcm pakai bedak baby tu kan effect dia kulit nampak gebu. Tapi lysa tak. Lysa suka effect bersinar nampak kulit tu sihat dan tak nampak mcm makeup tebal. Hehe. Tapi tak apa if sukakan yang effect tak berkilat boleh cuba foundation yang sama tapi formula MATTE.

In case ada yang keliru Timewise Luminous dan Timewise Matte ni. Boleh refer dibawah:


TimeWise® Luminous-Wear® Liquid Foundation
1.    Sesuai untuk kulit kering
2.    Memberikan effect ‘basah’ yang buat makeup nampak glowing.

Jengjeng! Kalau nak tahu Timewise Luminous Liquid Foundation ni mengandungi :

Vitamin E
Jojoba Oil
Collagen Peptides

Haa apa tu? Okay secara ringkasnya, foundation Mary Kay ni ada kebaikan pada kulit seperti melawan penuaan dengan cara menganjalkan kulit.

Bukan itu saja malah membantu menyembunyikan :
·         Garisan halus
·         Pori terbuka
·         Parut dan cela pada wajah.

Best sangat! Yang penting Lysa mmg puas hati. Kalau nak tahu sendiri best tak best kena la cuba. Setakat ni ramai yg jatuh cinta dgn foundation Mary Kay tau.

TimeWise® Matte-Wear® Liquid Foundation (yang ni lah yg adik lysa suka gila tu sebab muka kuat berpeluh!)
1.    Sesuai untuk kulit berminyak.
2.  Memberikan effect ‘gebu’ kerana tidak berkilat. Tapi bila berpeluh muka akan nampak glowing!

3.    Sesuai untuk mereka yang mengalami kulit sensitif atau radang pada kulit.

Pemilihan foundation sangat2 penting untuk menentukan result makeup muka yang tahan lama dan buat kulit si pemakai kelihatan ‘perfect’.

Kalau foundation tak berkualiti atau tak sesuai dengan jenis kulit muka boleh menjejaskan keseluruhan makeup tau. Foundation ni kunci untuk menghasilkan kanvas wajah yang flawless.


Mary Kay Mineral Powder Foundation


     Okay, yang ni memang fav Lysa n wajib ada kalau Lysa pegi mana2. 
Sapukan bedak  halus @ loose powder ni selepas pkai Timewise Liquid Foundation atau Cc Cream Mary Kay! Memang FLAWLESS.

Secara ringkas nya apa itu 'Loose Powder'?

    Loose Powder atau bedak halus ni adalah salah satu step penting ketika makeup. Tujuan kita menggunakan loose powder ialah untuk menambahkan lagi seri pada makeup dan buat foundation yang kita sapu pada wajah tadi nampak kemas. Especially jika kita menggunakan foundation jenis ‘luminous’, loose powder disapukan untuk memastikan kulit wajah ketika itu tidak terlalu berkilat atau basah. 



    Loose powder Mary Kay ada foundation tau. Bukan bedak halus biasa. Kalau perhatikan nama nya ialah Mineral Powder Foundation. Jadi, anda boleh pilih:

1. Untuk digunakan sebagai 'finishing step' selepas pakai liquid foundation utk kemasan FLAWLESS.

     Atau;

2. Disapukan begitu saja selepas pakai pelembab dan primer. Teknik ni sesuai if akak2, adik2 jenis kulit mmg dah naturally flawless bebas cela tanpa makeup dan mahukan canvas yang simple. (If muka ada banyak parut tak sesuai teknik no.2 ni sbb kalau kulit ada banyak tanda/parut kite kena pakai foundation untuk cover segala cela. Tapi if you all tak kisah then okay aja bukk)


MINERAL POWDER FOUNDATION

Sangat halus. Jika disapu selepas foundation, kulit akan nampak mulus.

 Texture yang ringan dan tidak menyumbatkan pori @ non comedogenic

✔ Boleh digunakan begitu sahaja selepas pelembab dan primer atau selepas foundation.

✔ Texture foundation pada kulit menjadi kemas dan flawless.

  Sangat ringan pada kulit!


MARY KAY MARY KAY PERFECTING CONCEALER

Image result for mary kay perfecting concealer

MARY KAY MARY KAY PERFECTING CONCEALER

Selalu tak tengok gambar orang makeup sebelum dan selepas? Lepas tu perasan gambar yang sebelum ada dark circle , eyebag tak pon garisan halus tapi gambar selepas elok mcm perfect je bawah mata orang tu. Haaa..itulah gunanya ‘Concealer’.
Berasal dari perkataan Inggeris “conceal”  maksudnya menyembunyikan. Kita gunakan concealer bukan saja untuk menyembunyikan lingkaran hitam, eyebag, garisan halus pada bawah mata malah digunakan untuk menyembunyikan parut dan cela.
Concealer + Foundation : sembunyi teruih cela terus tak nampak hehehe. Bagi yang tak teruk pakai salah satu dh cukup.
Eh nanti2. Bukan itu saja fungsi concealer ni tau. Concealer ni juga boleh digunakan untuk highlight & contouring bahagian2 pada wajah kita ketika makeup contohnya :
1.    Tulang hidung (concealer cerah untuk batang hidung, concealer gelap untuk tepi tulang hidung untuk mendapatkan effect mancung)
2.    Bawah mata (untuk buat area bawah mata nampak cerah dan kelihatan fresh)
3.    Dagu
4.    Dahi (2/3 bahagian dahi, 1/3 lagi usually untuk disapukan bronzer atau concealer berwarna gelap)
Lysa dah cuba Perfecting Concealer by Mary Kay ni and ofcourse I’m gonna say YES!
Sapu sikit je dah boleh cover dark circles Lysa. Bukan itu je, senang sangat nak blend especially delicate area under our eyes. Lysa kalau bawah mata ni suka pakai jari je nak blend dan memang sangat mudah. Formula dia sangat creamy dan mudah kita nak ratakan sebab tak cepat kering, just nice dan tak perlu pekat2.

Image result for the right way to wear concealer

Uii.macam mana nak sapu concealer bawah mata ni Lysa?
Okay boleh tengok pic Lysa bubuh kat atas tu ya. Buat ala2 small triangle bawah mata menuju ke bahagian pipi. Lepas tu ratakan.
Lysa, concealer ni selepas foundation ka sebelum foundation?
Okay sejujurnya Lysa tak ada jawapan yang tepat untuk itu sebab Lysa pernah cuba kedua2 cara dan ia bergantung pada kesabaran kita dan ketelitian kita ketika “blending”. Hahaha.



Sebab kalau tak sabar nak blending mmg sebelum ka selepas ka akan nampak beza ton warna so jadi tak cantik. Make sure blend elok2 biar nampak transition antara area yang kita nak conceal. Kalau masa kita blend tu memang teliti habis, confirm muka nampak edgy, yang tembam nampak tirus, yang cengkung nampak vogue. Thanks to the power of makeup.

Ni warna2 Perfecting Concealer. 
Kalau nak beli Lysa boleh pilihkan just bagi je gambar tanpa makeup. hehe



MARY KAY SHEER MINERAL PRESSED POWDER 




Sheer Mineral Pressed Powder ni ala2 compact powder tapi yang ni bukan jenis 2 way cake yer. Sheer Mineral Pressed Powder sangatlah halus dan ringan. Bila disapukan pada wajah akan menghasilkan texture silky. Licin je rasa.

Tapi pendapat peribadi Lysa since bedak ni texture nya halus, licin, nipis so sesuai untuk mereka yang kulitnya dry or combination oily and dry sahaja. Kalau muka yang sangat oily tak sesuai. If muka banyak parut pon tak sesuai if nk guna ini saja tanpa foundation. Sebab ianya sangat nipis. Sesuai untuk mereka yang tak ada parut diwajah tapi mahukan solekan minimal.

Tapi, jika anda mahu gunakan bedak ini sebagai touch up selepas makeup itu sesuai. Sebab ianya sesuai untuk menyerap kilat dan minyak (kadar minimal).





Tudiaa! 4 shades untuk anda pilih!

"Ala, mana nak tahu sesuai ke dak, saya ni duduk Kedah la Lysa."

Jangan risau yer, saya boleh pilihkan untuk customer ku tersayang hehe. Saya pro punya heheheh. InshaaAllah...

So far Alhamdulillah, Lysa punya customer yang di Sabah, di Perak, Terengganu,  Johor, Penang semua tu Lysa tak jumpa pon. Pakai WhatsApp je pon tapi tak pernah lagi silap warna yg dipilih. Semua warna kena dgn kulit. Siap dorang kata, 'Pandai Lysa pilihkan warna utk akak/ kite/ saya..padahal tengok gambar je.'

Memang hari2 tengok kulit orang, dan ber-experiment dengan produk2 Mary Kay tu yang Alhamdulillah tak susah saya nk pilihkan.

Mary Kay® Sheer Mineral Pressed Powder :

1. Ringan, Halus & Berseri

Bedak mineral ini sangat2 halus dan ringan. Memang selesa utk mereka yg jenis tak suka rasa 'makeup' pada wajah. Oh, jangan salah faham..MAKEUP MARY KAY semuanya ber-texture ringan tau! Cuma Sheer Mineral Pressed Powder ni yang terpaling ringan hehehe.




Helokk sangat kan..dlm bekas compact bersaiz mini dan sponge!
Oops! Bekas dan sponge ni dijual berasingan tau.
Nak tahu lebih lanjut kena whatsapp Lysa😍😍

-------------------------------------------------------------


Uuuu..bestkan. Lepas ni dah tahu apa foundation yang best untuk dicuba! 

😊😊Okay jangan lepaskan peluang utk dapatkan item2 ni yer! Hot Item Selling Fast tauuuπŸ’–πŸ’–πŸ’–

Terima kasih ya sudi baca blog Lysa! Untuk pertanyaan lebih lanjut atau nak buat temujanji untuk personal skin consultation boleh hubungi Lysa di:

Whatsapp: +60143257473 (mohon maaf sebab Lysa tak menerima panggilan telefon yer. Whatsapp saje. Sebab nak jimat masa takut customer di WhatsApp tertunggu.

Instagram: marykwithlysa

Twitter: marykwithlysa



No comments:

Post a Comment